Huippulaatua ei synny ilman hifistelyä – ja samaan pyrkiviä yhteistyökumppaneita. Talon pintamateriaali on vain yksi osa suurta taloprojektia, joka toisaalta vaikuttaa ratkaisevasti haluttuun tunnelmaan ja kokonaisuuteen.
”Ennen Asuntomessujen Talo Vahvaselkää tuskailimme usein rei'itettyjen julkisivuverhouksien kanssa. Tässä projektissa saimme lopulta eheän lopputuloksen, jollaisella aiomme jatkaa tulevissa kohteissamme. Saattaa kuulostaa hifistelyltä, mutta se on tehtävämme: ajatella asiat kuluttajan puolesta,” kertoo SUNHOUSE talot Oy:n toimitusjohtaja ja pääarkkitehti Kalle Oikari.
Edelläkävijät
Talo Vahvaselän ulkoverhouksen takana on myllykoskelainen US Wood Oy. Taloon käytettiin piilonaulattavasta valmiiksi maalatusta Gold Pro -ulkoverhouslaudasta Sunhousen tarpeisiiin räätälöityä mallia.
”Oli hienoa löytää yritys, joka on lähtenyt tuotekehitykseen mukaan. Usein talojen ulkonäköä ohjaa enemmän vanhat tuotantolinjat kuin asiakkaiden toiveet”, Oikari kertoo.
Kauneus ja kestävyys
Talo Vahvaselän ulkoverhousmateriaalit ovat normaalia hieman paksumpaa 30 mm paneelia, jotka räätälöitiin asiakkaiden toiveiden mukaan terävillä reunoilla. Ulkoverhouslaudoissa on kuultomaalattu pinta, jossa piilonaulattavuus toimii hyvin, sillä naularivit jäisivät näkyviin toisenkin maalauskerran jälkeen.
”Kauneus, kestävyys ja käytännöllisyys ovat kaiken takana. Paksumpi paneeli kestää pidempään. Terävät reunat ovat visuaalinen kysymys: liian pyöreät reunat vievät tuotteelta kynnet. Käytämme kohteissamme kuultomaalia, joka viimeistelee pinnan mutta tuo puun tekstuurin ja tunnelman esiin, ” Oikari sanoo.
On aika unohtaa maalaustalkoot
Vielä 30 vuotta sitten ovet ja ikkunat maalattiin työmailla. Rakentaminen ja pintakäsittely ovat ottaneet viime vuosina jättiharppauksia eteenpäin, mutta yksi asia ei ole muuttunut: ulkoverhouksista valtaosa maalataan edelleen asennuksen jälkeen työmaalla.
”Uskomme, että lähivuosina tämä muuttuu. Vuonna 2022 suurin osa tuotteista tulee olemaan tehtaalla valmiiksi maalattuja, ja saamme sanoa hyvästit hikisille maalaustalkoille,” US Wood Oy:n myyntijohtaja Niko Eiserbeck toteaa.
Rakentamisesta voi nauttia
Yli 20 vuotta alalla toiminut US Wood kokee roolinsa nykyään ongelmanratkaisijaksi sekä houkuttelevamman puurakentamisen edelläkävijäksi.
”Valmiin teknisen ratkaisun puuttuminen ei ole meille este, vaan yllyke kehittää sellainen itse”, sanoo Eiserbeck.
Esimerkkinä innovaatioista on yrityksen lippulaiva, runsas viisi vuotta sitten lanseerattu valmiiksi maalattu GOLD PRO -ulkoverhouslauta.
”Puu on rakastettu ja ekologinen rakennusmateriaali. Mitä monipuolisemmin ja vaivattomammin puu vastaa ajan vaatimuksiin, sitä paremmat mahdollisuudet ihmisillä on toteuttaa visioitaan ja toiveitaan,” Eiserbeck kertoo.
Teksti: Us Wood Oy